Ciała

Siemaszko, Olga (1911-2000)

Konturowy rysunek przedstawia perspektywicznie ujętą (na wprost) ulicę pośród gruzów budynków; u dołu po lewej zaznaczają się kolumny. W dolnej części, wśród gęstych linii gruzów, widocznych jest wiele leżących ciał ludzkich. To jedna z ilustracji do przedrukowanego w tomie „Ręka umarłej” wiersza „Ciała” Władysława Broniewskiego (wydrukowana u dołu strony, na której kończy się wiersz). Wśród wielu „ciał zabitych”, które wylicza podmiot liryczny, znajdują się:

„ciała z obozów,

z miast rozstrzelanych,

[...] ciała zagłady,

ciała krzywdy

przyjdą gromadą,

nie spoczną nigdy!” (s. 56–57).

Klasycystyczny (lub neoklasycystyczny) charakter zrujnowanych budynków po lewej, sygnalizowany przez kolumny, odwołuje się do konkretnego wizualnego motywu obecnego w wielu przedstawieniach zniszczeń wojennych. W okresie tużpowojennym często publikowano zdjęcia ruin klasycystycznej lub neoklasycystycznej architektury, która w takim kontekście symbolizować miała m.in. śmierć cywilizacji jako takiej. Zestawiano też np. gruzy Warszawy z ruinami Akropolu.

Przedstawione gruzy korespondują w książce z pierwszą ilustracją, poprzedzającą wstęp (zob. MPOLIN-M1607). Obiekt w momencie przekazania do Muzeum POLIN znajdował się – z dodatkową podkładką – w passe-partout z oznaczeniami na części z oknem: „»RĘKA UMARŁEJ« || Str. 57”). Na podkładce, która zabezpieczała go od tyłu, widoczne były dwa odrzucone na początkowym etapie pracy rysunki, zapewne do utworu „Ballada” (por. MPOLIN-M1623 i MPOLIN-M1624).


Przemysław Kaniecki

czytaj więcej
Informacje o obiekcie
Autor/twórca
Siemaszko, Olga (1911-2000)
Rodzaj obiektu
rysunek
Cykl artystyczny/seria/projekt
Ręka umarłej
Czas powstania/datowania
circa 1970
Miejsce powstania
Warszawa (województwo mazowieckie)
Technika
rysunkowe
Materiał/tworzywo
papier
tusz
Wymiary
wysokość: 20.7 cm, szerokość: 18.3 cm,
Słowa kluczowe
Prawa autorskie
skontaktuj się z Muzeum
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
MPOLIN-M1618
Lokalizacja
obiekt nie znajduje się na ekspozycji w muzeum
Zakup pracy do kolekcji Muzeum POLIN dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, programu: Narodowa kolekcja sztuki współczesnej.