Do umarłej (III) – wersja niepublikowana (I)

Siemaszko, Olga (1911-2000)

Konturowy rysunek czarnym piórkiem przedstawiający m.in. lampę, otwarty zeszyt (?) i kałamarz z piórem. Jest to zapewne przedstawienie biurka Władysława Broniewskiego, na którym leżą także kwiaty żałobne po śmierci żony, Marii Zarębińskiej-Broniewskiej. Wersja rysunku niewybrana przez Olgę Siemaszko do publikacji na rozkładowych stronach (na stronie prawej, nieparzystej) jako ilustracja do wiersza Broniewskiego „Do umarłej”. Pokrewna niniejszej wersja pracy, która została wydrukowana w książce „Ręka umarłej”, widnieje na stronie 127 (na sąsiedniej, lewej stronie, wydrukowano wiersz z ilustracją, która dopełnia ilustrację zamieszczoną po prawej stronie).

Ukazane na rysunku atrybuty pisarskie odnoszą się do tematyki autotematycznej wiersza, m.in. do wersów:

„do niej [żony] –

nie! nie tylko do niej –

piszę listy,

jak pisał Cyprian Kamil [Norwid]: »...piszę

pamiętnik artysty,

zagryzmolony i w siebie pochylon,

obłędny, ależ wielce rzeczywisty«”.

Dym z klosza lampy można odczytywać jako pośrednie nawiązanie do dymu unoszącego się znad krematoriów obozów zagłady.

Przemysław Kaniecki

czytaj więcej
Informacje o obiekcie
Autor/twórca
Siemaszko, Olga (1911-2000)
Rodzaj obiektu
rysunek
Cykl artystyczny/seria/projekt
Ręka umarłej
Czas powstania/datowania
circa 1970
Miejsce powstania
Warszawa (województwo mazowieckie)
Technika
rysunkowe
Materiał/tworzywo
papier
tusz
Wymiary
wysokość: 15.4 cm, szerokość: 12 cm,
Słowa kluczowe
Prawa autorskie
skontaktuj się z Muzeum
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
MPOLIN-M1646
Lokalizacja
obiekt nie znajduje się na ekspozycji w muzeum
Zakup pracy do kolekcji Muzeum POLIN dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, programu: Narodowa kolekcja sztuki współczesnej.