Fotografia Giny (Reginy) z Pinkusów Szwarc naklejona na kartkę.

W 2. połowie lat dwudziestych XX w. Gina Szwarc, pod pseudonimem Eugenia Markowa, rozpoczęła współpracę z czasopismami w Polsce. Zapoczątkowała to współpraca z „Głosem Polskim”, łódzkim dziennikiem wydawanym w latach 1918–1929, dla którego śledziła proces Szaloma Szwarcbarda w Paryżu (od 17 października 1927 r. w dzienniku ukazywały się sprawozdania z procesu anonsowane jako Telegram własny „Głosu Polskiego”, podpisane inicjałami S. D., nie możemy teraz potwierdzić, że są to teksty Giny). Później jej teksty ukazywały się m.in. na łamach warszawskich tygodników dla kobiet” „Ewa” i „Kobieta Współczesna”, krakowskiego „Nowego Dziennika” i poznańskiej „Kultury” (w latach trzydziestych). Eugenia Markowa pisała o paryskiej cyganerii: „Rotonda na Montparnassie”, „Ewa”1928, nr 8, s. 4; rozmawiała z mieszkającymi w Paryżu malarkami: „Godzina u Olgi Boznańskiej”, „Ewa”1928, nr 19, s. 2, „Godzina u Meli Muter”, „Ewa” 1928, nr 16, s. 2, zaś swą „wizytę u znakomitej rzeźbiarki” Chany Orłow opisała w artykule w „Nowym Dzienniku” (1929, nr 41, s. 8). W „Ewie”, której była paryską korespondentką, publikowała też artykuły o kobiecie francuskiej („Ewa” 1928, nr 3, s. 3) czy życiu podziemnego Paryża („Ewa” 1928, nr 6, s. 4).

Renata Piątkowska


czytaj więcej
Informacje o obiekcie
Organizacja/wytwórnia
Głos Polski
Rodzaj obiektu
fotografia
Czas powstania/datowania
1926-1927
Miejsce powstania
Łódź (województwo łódzkie)
Technika
pismo odręczne
Materiał / tworzywo
papier fotograficzny
tusz
Wymiary
wysokość: 7 cm, szerokość: 10 cm,
Języki
polski
Słowa kluczowe
Prawa autorskie
obiekt nie jest objęty ochroną prawa autorskiego
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
MPOLIN-A12.2.2
Lokalizacja
obiekt nie znajduje się na ekspozycji w muzeum