Naczynia te służyły do rytualnego obmycia rąk. Zgodnie z prawem żydowskim dłonie powinny być obmyte aż po nadgarstki, każda trzykrotnie. Pierwsze obmycie następuje tuż po przebudzeniu, dlatego przygotowane naczynie powinno stać w pobliżu łóżka. Następnie w ciągu dnia ręce myte są rytualnie przed każdym jedzeniem posiłku zawierającego chleb czy po skorzystaniu z toalety. Po każdym rytualnym obmyciu wypowiadane jest błogosławieństwo al netilat jadajim: „Bądź błogosławiony, Panie mój, Boże nasz, Królu Wszechświata, który uświęciłeś nas swoimi przykazaniami i rozkazałeś nam obmywać ręce”. Hebrajskie określenie naczynia: natla (lub antal) pochodzi od słowa netilat.
Naczynie powinno być wypełnione czystą wodą. Zaopatrzenie go w dwa uchwyty umożliwiało zmianę ręki podczas ablucji bez odkładania naczynia.
Wskazówki dotyczące obmywania rąk pojawiają się zarówno w Biblii (Pięcioksiąg, Psalmy), jak i w Talmudzie. Wielokrotnie wspomina się w nich o zasadach czystości rytualnej, dotyczących nie tylko mycia rąk, ale również całego ciała, jak i używanych do mycia naczyń. Wywodzące się z przepisów religijnych zwyczaje sprawiały, że Żydzi byli stosunkowo mniej podatni na choroby zakaźne.
Religijni Żydzi ściśle przestrzegają rytualnej czystości, dlatego naczynia tego typu można spotkać do dziś zarówno w synagogach, domach prywatnych, jak i hotelach.
MW